​​​​ آشنایی با نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها

اصل مشورت با آگاهان و استفاده از نظرات ایشان و همچنین حفظ کرامت و احترام به آنها و مشارکت در عقول دیگران از اصول اساسی مدیریت و مورد تاکید در اسلام است ، براین اساس در هر موسسه و سازمانی همواره می توان بر انجام امور به راه حلهایی بهتر و موثرتر ار آنچه در حال انجام است دست یافت. نظام پیشنهادها سیستم مدونی است که برای جلب مشارکت کارکنان در تحقق اهداف سازمان ، پیشنهادهای آنان را دریافت و پس از بررسی اجراء نموده و جهت تشویق کارکنان و قدر دانی از پیشنهاد دهندگان پاداش پرداخت می نماید .

در دانشگاه قم نیز با آزاد نمودن نیروی تفکر انسانی از کارهای یکنواخت و روزمره و توجه به منابع انسانی و ارزش نهادن به استفاده از فکر ، این منبع عظیم خدادادی ، شرایط را برای استقرار یک نظام پویا و بهبود بخشیدن به روشها فراهم نمود با توجه به موارد فوق ضرورت تدوین آیین نامه نظام و دستورالعمل اجرایی ضروری می گردد.

 
لزوم استقرار نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها:

بر اساس ماده 2 آیین نامه مصوب نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها دانشگاه قم، آنچه در نظام پیشنهادها به عنوان اهداف آرمانی و در حقیقت به عنوان فلسفه بکارگیری آن مطرح است ، افزایش توان سازمان در پاسخگوئی به خواستهای متغیر مصرف کنندگان خدمات یا محصولات آن سازمان از طریق ارج نهادن به فضایل و تواناییهای انسان و همسو کردن اهداف کارکنان با اهداف سازمان و نهایتاً به کارگیری صحیح تجربه ، اندیشه ، آراء و عقاید آنها در هر رده شغلی و در هر بخش سازمانی است . لزوم استقرار نظام پیشنهادها در موارد ذیل قابل ذکر است .

 

ماموریت اصلی و هدف کلی از طراحی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها:

بر اساس ماده 3 آیین نامه مصوب نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها دانشگاه قم، ارتقاء سطح فرهنگی و معنوی و ایجاد فضایی مناسب برای مشارکت کلیه افراد با توجه به موارد ذیل ذکر نمود :

1.   عنایت به کرامت انسانی افراد و ایجاد زمینه های لازم برای توسعه تفکر و تعقل آنان به منظور ایجاد بستر مناسب جهت مشارکت در حل مشکلات و ایجاد بهبود مستمر در استانداردهای کاری

2.   ارتقاء سطح کارآیی و بهره وری دانشگاه و همسو سازی اهداف فردی ،مدیریت و دانشگاه از طریق فراهم نمودن منافع مشترک مادی و معنوی

3.   تقویت سطح فرهنگی و معنوی ، حس مسئولیت ، اعتماد به نفس ، ایجاد انگیزه و بارور سازی نیروی ابداع و ابتکار

4.   ارتقاء کیفی زندگی مادی ، معنوی و سلامت و نشاط روحی در محیط کار

5.   بهبود مستمر امور از طریق بالا بردن کیفیت خدمات ، حذف اتلاف ها ، افزایش رضایت مراجعین ، کاهش هزینه ها و تقویت ارتباط بین کارکنان و مدیران


نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها در دانشگاه قم اکنون در چه مرحله ای بسر می برد:

آیین نامه و دستورالعمل اجرایی نظام پیشنهادها دانشگاه قم در مرداد ماه سال 1389 توسط آقای احمد بخشنده کارشناس بهره وری دانشگاه قم تهیه و تدوین شد و در تاریخ 1/8/1389 در چهارمین جلسه کمیته تحول اداری دانشگاه مورد بازنگری و تایید قرار گرفت و در تاریخ 9/9/1389 در اولین جلسه از دور سوم کمیسیون بهره وری و تحول اداری دانشگاه به تایید و تصویب نهایی رسید و در تاریخ 4/10/1389 از طرف حضرت آیت الله بهشتی، ریاست محترم دانشگاه و ریاست کمیسیون بهره وری و تحول اداری به جناب آقای دکتر افسر، معاون محترم اداری مالی و رییس کمیته تحول اداری جهت اجرا ابلاغ گردید.


در بهمن ماه 1397 دستورالعمل نظام پیشنهادات در گروه تشک​یلات و تحول اداری مورد بازنگری قرار گرفت و به تصویب هیات اجرایی دانشگاه قم رسید
 
دبیرخانه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها

بر اساس ماده 6 آیین نامه نظام پیشنهاد های دانشگاه قم با موضوع ارکان شورای پذیرش و بررسی پیشنهاد ها، دبیرخانه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها به عنوان پل ارتباطی میان نظام ، کارکنان و مدیریت دانشگاه می باشد و نقش راهنمایی ، پاسخگویی و انعکاس نظرات کارکنان را به عهده دارد.


تبصره: محل دبیرخانه در مدیریت برنامه بودجه و تشکیلات می باشد.

وظایف دبیرخانه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها:

بر اساس ماده 9 آیین نامه نظام پیشنهاد های دانشگاه قم با موضوع وظایف دبیرخانه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها، وظایف دبیر خانه نظام پیشنهاد ها به شرح زیر است:

1.  دریافت ، ثبت و ارائه رسید به پیشنهاد دهندگان و ارجاع پیشنهادها به شورا

2.  راهنمایی پیشنهاد دهندگان در جهت تکراری بودن موضوع ، اصلاح و تکمیل پیشنهادهای آنها در صورت نیاز

3.  پیشنهاد سیاستهای سالانه نظام پیشنهادها به ریاست محترم دانشگاه

4.  ارائه گزارش واطلاعات لازم پیرامون عملکرد نظام پیشنهادها به ریاست محترم دانشگاه

5.  تهیه دستور جلسه شورا و دعوت اعضا جهت شرکت در جلسه و تنظیم صورتجلسات .

6.  پیگیری مصوبات شورا و نظارت بر اجرای پیشنهادهای تصویب شده و ارائه گزارش به شورا

7.  برگزاری همایشها و سخنرانی های لازم جهت پیشبرد نظام پیشنهادها

8.  اعلام آخرین وضعیت و نتایج بررسی پیشنهادها به پیشنهاددهندگان

9.  پیگیری پرداخت پاداش پیشنهاددهندگان، حق الزحمه همکاران اجرایی و گروههای کارشناسی

10. خرید سامانه فرم ساز مربوط به نظام پیشنهادها و قرار دادن لینک فرم ساز مذکور در سایت دانشگاه قم به نشانی www.qom.ac.ir جهت سهولت در امر معرفی، دریافت، ثبت و ارائه رسید به پیشنهاد دهندگان و ارائه گزارش به شورا و ...

11.معرفی پیشنهادهای پذیرفته شده به نحو مقتضی از جمله ( نصب در تابلو اعلانات ، خبرنامه ، سایت دانشگاه و غیره )

تبصره: در صورت تراکم پیشنهادها و نیاز به توسعه ، هریک از واحدها موظف به تشکیل دبیرخانه و دریافت پیشنهادها خواهند بود .​
 
 
شورای پذیرش و بررسی پیشنهادها

بر اساس ماده 6 آیین نامه نظام پیشنهاد های دانشگاه قم با موضوع بر ارکان شورای پذیرش و بررسی پیشنهاد ها:

ترکیبی از نمایندگان مدیریت و کارکنان می باشند که مسئولیت تعیین اهداف ، سیاستها ، دستورالعمل ها ، هدایت و نظارت بر حسن اجرای نظام پیشنهادها و همچنین تصمیم گیری در قبول یا رد پیشنهادها و پاداش آنها بر عهده دارند .


الف- 1 : جلسات شورای پذیرش و بررسی پیشنهادها با حضور نصف بعلاوه یک اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با  (دو سوم) آرا حاضرین در جلسه ، قابل اجرا می گردد.
الف- 2 : جلسات عادی شورا بصورت ماهانه برگزار و در شرایط خاص بصورت فوق العاده با دعوت دبیر شورا انجام می پذیرد .
 

ب) ترکیب شورا ی پذیرش و بررسی پیشنهادها :
 
1.   معاون اداری و مالی دانشگاه به عنوان رییس شورا که از طریق ایفای موارد ذیل مهمترین نقش را در اجرای نظام پیشنهادها در دانشگاه قم عهده دار میباشد :

2.      مدیر برنامه بودجه و تشکیلات به عنوان دبیر شورا

3.      یک نفر از مدیران معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی به انتخاب معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه

4.      یک نفر از مدیران معاونت پژوهشی و فناوری به انتخاب معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه

5.      یک نفر از مدیران معاونت اداری و مالی به انتخاب معاون اداری و مالی دانشگاه

6.      یک نفر از مدیران معاونت دانشجویی و فرهنگی به انتخاب معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه

7.      یک نفر نماینده کارکنان با معرفی شورای صنفی کارکنان دانشگاه

تبصره 1 : یک نفر کارشناس، حسب مورد پیشنهاد شده به انتخاب ریاست شورا (شورا می تواندحسب مورد از کارشناسان خبره دعوت نماید).

تبصره 2 : احکام اعضای 1 تا 7 را ریاست دانشگاه برای مدت 3 سال صادر می نماید.

وظایف شورا ی پذیرش و بررسی پیشنهادها :

بر اساس ماده 8 آیین نامه نظام پیشنهاد های دانشگاه قم، وظایف شورای پذیرش و بررسی پیشنهادها به شرح زیر تعیین گردید:
 

1.   سیاستگذاری ، تعیین خط مشی، تصویب و اصلاح آیین نامه و دستورالعمل های لازم برای بهبود راهبردی نظام پیشنهادها

2.   سیاستگذاری برای بستر سازی ، شکوفایی و رشد خلاقیت در کارکنان با استفاده از دوره های آموزشی

3.   تعیین خط مشی و پیگیری اجرای روش های تبلیغاتی مناسب برای جلب همکاری در امر نظام پیشنهادها

4.   کارشناسی و یا ارجاع مجدد طرح های پیشنهادی به گروههای کارشناسی در صورت ضرورت

5.   پیشنهاد به ریاست دانشگاه جهت صدور دستور اجرای طرح های پذیرفته شده به واحدهای ذیربط

6.   نظارت بر حسن اجرای پیشنهادهای مصوب از طریق دبیرخانه نظام پیشنهادها

7.   تعیین پاداش پیشنهاد دهندگان ، حق الزحمه همکاران اجرایی و گروههای کارشناسی

8.   رسیدگی به شکایات پیشنهاد دهندگان​

 

گروه های کارشناسی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها

بر اساس ماده 6 آیین نامه نظام پیشنهاد های دانشگاه قم با موضوع ارکان شورای پذیرش و بررسی پیشنهاد ها، با توجه به نوع پیشنهاد از اشخاص (حقیقی و حقوقی ) زبده درون و برون دانشگاهی که شغل و تخصص آنها مرتبط با پیشنهاد می باشد توسط شورا جهت بررسی پیشنهاد انتخاب می شوند .


تبصره 1 : گروه های کارشناسی به 2 دسته گروه کارشناسی تخصصی و گروه کارشناسی عمومی تقسیم می شوند.

تبصره 2 : نحوه ترکیب این گروه ها را شورای پذیرش و بررسی نظاام پیشنهادها تعیین می نماید.


وظایف گروه های کارشناسی:

بر اساس ماده 10 آیین نامه نظام پیشنهاد های دانشگاه قم، وظایف گروه های کارشناسی به شرح زیر است:

1.      بررسی پیشنهادهای ارجاع شده از طرف دبیرخانه شورای پذیرش و بررسی پیشنهادها مطابق فرم های مربوطه
2.      ارائه گزارش کارشناسی و اعلام نتیجه نهایی به دبیر خانه نظام پیشنهادها  به همراه مستندات لازم

 

آیین نامه و دستورالعمل اجرایی نظام پیشنهادها دانشگاه قم
 
آیین نامه و دستورالعمل اجرایی نظام پیشنهادها دانشگاه قم در مرداد ماه سال 1389 توسط آقای احمد بخشنده کارشناس بهره وری دانشگاه قم تهیه و تدوین شد و در تاریخ 1/8/1389 در چهارمین جلسه کمیته تحول اداری دانشگاه مورد بازنگری و تایید قرار گرفت و در تاریخ 9/9/1389 در اولین جلسه از دور سوم کمیسیون بهره وری و تحول اداری دانشگاه قم به تایید و تصویب نهایی رسید و در تاریخ 4/10/1389 از طرف حضرت آیت الله بهشتی، ریاست محترم دانشگاه و ریاست کمیسیون بهره وری و تحول اداری به جناب آقای دکتر افسر، معاون محترم اداری مالی و رییس کمیته تحول اداری جهت اجرا ابلاغ گردید.
در بهمن ماه 1397 دستورالعمل نظام پیشنهادات در گروه تشکیلات و تحول اداری مورد بازنگری قرار گرفت و به تصویب هیات اجرایی دانشگاه قم رسید.

جهت دریافت فایل آیین نامه و دستورالعمل اجرایی نظام پیشنهادها دانشگاه قم 
کلیک کنید.​
 

 

 

 
 
  • لطفا در تنظیمات صفحه گروه های خبری را جهت نمایش انتخاب نمایید.