آشنایی با نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها
اصل مشورت با آگاهان و استفاده از نظرات ایشان و همچنین حفظ کرامت و احترام به آنها و مشارکت در عقول دیگران از اصول اساسی مدیریت و مورد تاکید در اسلام است ، براین اساس در هر موسسه و سازمانی همواره می توان بر انجام امور به راه حلهایی بهتر و موثرتر ار آنچه در حال انجام است دست یافت. نظام پیشنهادها سیستم مدونی است که برای جلب مشارکت کارکنان در تحقق اهداف سازمان ، پیشنهادهای آنان را دریافت و پس از بررسی اجراء نموده و جهت تشویق کارکنان و قدر دانی از پیشنهاد دهندگان پاداش پرداخت می نماید .
در دانشگاه قم نیز با آزاد نمودن نیروی تفکر انسانی از کارهای یکنواخت و روزمره و توجه به منابع انسانی و ارزش نهادن به استفاده از فکر ، این منبع عظیم خدادادی ، شرایط را برای استقرار یک نظام پویا و بهبود بخشیدن به روشها فراهم نمود با توجه به موارد فوق ضرورت تدوین آیین نامه نظام و دستورالعمل اجرایی ضروری می گردد.
بر اساس ماده 2 آیین نامه مصوب نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها دانشگاه قم، آنچه در نظام پیشنهادها به عنوان اهداف آرمانی و در حقیقت به عنوان فلسفه بکارگیری آن مطرح است ، افزایش توان سازمان در پاسخگوئی به خواستهای متغیر مصرف کنندگان خدمات یا محصولات آن سازمان از طریق ارج نهادن به فضایل و تواناییهای انسان و همسو کردن اهداف کارکنان با اهداف سازمان و نهایتاً به کارگیری صحیح تجربه ، اندیشه ، آراء و عقاید آنها در هر رده شغلی و در هر بخش سازمانی است . لزوم استقرار نظام پیشنهادها در موارد ذیل قابل ذکر است .
بر اساس ماده 3 آیین نامه مصوب نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها دانشگاه قم، ارتقاء سطح فرهنگی و معنوی و ایجاد فضایی مناسب برای مشارکت کلیه افراد با توجه به موارد ذیل ذکر نمود :
1. عنایت به کرامت انسانی افراد و ایجاد زمینه های لازم برای توسعه تفکر و تعقل آنان به منظور ایجاد بستر مناسب جهت مشارکت در حل مشکلات و ایجاد بهبود مستمر در استانداردهای کاری
2. ارتقاء سطح کارآیی و بهره وری دانشگاه و همسو سازی اهداف فردی ،مدیریت و دانشگاه از طریق فراهم نمودن منافع مشترک مادی و معنوی
3. تقویت سطح فرهنگی و معنوی ، حس مسئولیت ، اعتماد به نفس ، ایجاد انگیزه و بارور سازی نیروی ابداع و ابتکار
4. ارتقاء کیفی زندگی مادی ، معنوی و سلامت و نشاط روحی در محیط کار
5. بهبود مستمر امور از طریق بالا بردن کیفیت خدمات ، حذف اتلاف ها ، افزایش رضایت مراجعین ، کاهش هزینه ها و تقویت ارتباط بین کارکنان و مدیران
تبصره: محل دبیرخانه در مدیریت برنامه بودجه و تشکیلات می باشد.
وظایف دبیرخانه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها:
بر اساس ماده 9 آیین نامه نظام پیشنهاد های دانشگاه قم با موضوع وظایف دبیرخانه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها، وظایف دبیر خانه نظام پیشنهاد ها به شرح زیر است:
ترکیبی از نمایندگان مدیریت و کارکنان می باشند که مسئولیت تعیین اهداف ، سیاستها ، دستورالعمل ها ، هدایت و نظارت بر حسن اجرای نظام پیشنهادها و همچنین تصمیم گیری در قبول یا رد پیشنهادها و پاداش آنها بر عهده دارند .
1. سیاستگذاری ، تعیین خط مشی، تصویب و اصلاح آیین نامه و دستورالعمل های لازم برای بهبود راهبردی نظام پیشنهادها
2. سیاستگذاری برای بستر سازی ، شکوفایی و رشد خلاقیت در کارکنان با استفاده از دوره های آموزشی
3. تعیین خط مشی و پیگیری اجرای روش های تبلیغاتی مناسب برای جلب همکاری در امر نظام پیشنهادها
4. کارشناسی و یا ارجاع مجدد طرح های پیشنهادی به گروههای کارشناسی در صورت ضرورت
5. پیشنهاد به ریاست دانشگاه جهت صدور دستور اجرای طرح های پذیرفته شده به واحدهای ذیربط
6. نظارت بر حسن اجرای پیشنهادهای مصوب از طریق دبیرخانه نظام پیشنهادها
7. تعیین پاداش پیشنهاد دهندگان ، حق الزحمه همکاران اجرایی و گروههای کارشناسی
8. رسیدگی به شکایات پیشنهاد دهندگان
گروه های کارشناسی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها
بر اساس ماده 6 آیین نامه نظام پیشنهاد های دانشگاه قم با موضوع ارکان شورای پذیرش و بررسی پیشنهاد ها، با توجه به نوع پیشنهاد از اشخاص (حقیقی و حقوقی ) زبده درون و برون دانشگاهی که شغل و تخصص آنها مرتبط با پیشنهاد می باشد توسط شورا جهت بررسی پیشنهاد انتخاب می شوند .
تبصره 1 : گروه های کارشناسی به 2 دسته گروه کارشناسی تخصصی و گروه کارشناسی عمومی تقسیم می شوند.
تبصره 2 : نحوه ترکیب این گروه ها را شورای پذیرش و بررسی نظاام پیشنهادها تعیین می نماید.
وظایف گروه های کارشناسی:
بر اساس ماده 10 آیین نامه نظام پیشنهاد های دانشگاه قم، وظایف گروه های کارشناسی به شرح زیر است:
1. بررسی پیشنهادهای ارجاع شده از طرف دبیرخانه شورای پذیرش و بررسی پیشنهادها مطابق فرم های مربوطه
2. ارائه گزارش کارشناسی و اعلام نتیجه نهایی به دبیر خانه نظام پیشنهادها به همراه مستندات لازم