مدیریت برنامه، بودجه، تحول اداری و بهره وری در سال ۱۳۸۵ با عنوان "مدیریت برنامه، بودجه و تشکیلات" با هدف ساماندهی به وضعیت بودجه ریزی، جمع آوری آمار و اطلاعات اساسی دانشگاه و ایجاد تحول در سیستم اداری و بهبود شرایط سازمانی، تأسیس شد و مسئولیت مطالعه، طراحی، اجرا، مشاوره و استقرار سیستم های مربوط به برنامه و بودجه، آمار و اطلاعات و تشکیلات و تحول اداری در دانشگاه بین المللی قم را بر عهده گرفت.
اهداف
· تبیین چشمانداز دانشگاه و حرکت متوازن و پیشرونده برای تحقق آن از طریق تدوین برنامه راهبردی
· افزایش بهرهوری سازمانی از طریق اصلاح و بهبود فرایندها و فعالیتهای کاری
· افزایش کارایی و اثربخشی نظام مدیریت دانشگاه به عنوان عامل حیاتی و مهم در تحقق برنامههای توسعه و دستیابی به اهداف
· استفاده بهینه از ظرفیتها و امکانات موجود و بالقوه با تأکید بر صرفهجویی و کاهش هزینهها
· تسهیل و تسریع در فرایند دستیابی روزآمد و دقیق به آمار و اطلاعات
· شناسایی زمینهها و ظرفیتهای لازم برای توسعه هدفمند دانشگاه
· تعیین سیاستها و راهبردهای آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه به منظور پاسخگویی به تقاضای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان، منطقه و کشور
· توسعه مشارکت مدیران و کارکنان از طریق پرورش و تقویت استعدادها و توانایی آنان و بهبود روحیه مشارکت، همکاری و کار گروهی
· توسعه منابع انسانی از طریق آموزش مستمر مدیران و کارکنان
وظایف و مأموریتها
· ابلاغ بخشنامه بودجه دانشگاه به واحدهای تابعه براساس ضوابط کلی تهیه بودجه کشور، خط مشی رئیس دانشگاه و مصوبات هیات امنا و وزارت متبوع
· جمع بندی اعتبارات پیشنهاد شده توسط واحدهای مختلف و بررسی برنامه ها و اعتبارات پیشنهاد شده در قالب فرمهای مصوب و اهداف و خط مشی های دانشگاه
· تهیه پیش نویس موافقت نامه های جاری، عمرانی، اختصاصی و سایر منابع تامین اعتبار
· ارائه بودجه پیشنهادی به مراجع ذیربط و دفاع از آن با شرکت در کمیسیونها و جلسات مربوطه
· بررسی سیستم ها و روشهای اجرائی موجود دانشگاه و اصلاح یا تغییر آنها به منظور حذف تشریفات و مراحل زاید و بهینه سازی اقدامات موجود
· همکاری با معاونت اداری و مالی در پیش بینی نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه.
· تهیه و تنظیم آمارهای لازم درباره فعالیتها و نیروها و عوامل موجود در دانشگاه و واحدهای تابعه به منظور اعمال نظر صحیح و منطقی درمدیریت دانشگاه.
· برنامه ریزی و ارائه طریق برای بهبود روشهای انجام کار و تحولاداری و بهرهوری.
· تهیه و تنظیم نمودار سازمانی (تشکیلاتی) و تهیه و تنظیم پستهای سازمانی متناسب با وظایف و مسئولیتهای واحدهای تابعه دانشگاه با همکاری واحدهای ذیربط.
· برقراری ارتباط با کارشناسان وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری جهت تجدید نظر و تغییرات در سازمان و تشکیلات دانشگاه
· تهیه و تنظیم شرح وظایف واحدها و همچنین شرح وظایف پستهای سازمانی دانشگاه و ابلاغ آنها به واحدها پس از تصویب توسط هیأت امناء.
· مطالعه و تشخیص نیازهای آموزشی و کارآموزی کارکنان و اجرای برنامه های آموزشی برای کارکنان مزبور.
· مطالعه و بررسی و همکاری در امر طبقه بندی مشاغل کارکنان.
· پشتیبانی، هدایت و نظارت برفعالیتهای بهره وری و تحول اداری دانشگاه
· انجام طرحهای مطالعاتی مربوط به اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی ، ساختار نیروی انسانی، فرهنگ سازمانی،سیستمها و روشهای مورد عمل در دانشگاه
· اجرای برنامه های آموزشی، کارگاههای آموزشی، برگزاری سمینار و گردهمائی در ارتباط با تحول اداری و بهره وری
· جمع آوری آمارها و داده های مورد نیاز دانشگاه همچنین حسابهای ملی بخش ذیربط
· استقرار نظام آماری ثبتی در داخل دانشگاه
· تهیه، اجرا و استخراج طرحهای آمارگیری برای تولید آمارهای مورد نیاز و پردازش و تحلیل آن در جهت استفاده از نتایج در برنامه های دانشگاه و همچنین در راستای طرحها و برنامه های وزارت متبوع ومرکز آمار براساس ضوابط، دستورالعملها، بخشنامه ها و راهکارهای ابلاغی آن مراکز
· ایجاد پایگاه اطلاعات آماری دانشگاه و انجام هماهنگی های لازم با مراکزآمار وتصمیم گیری نظیر موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مرکز آمار ایران برای اتصال آن به پایگاه اطلاعات آماری بخشی و شبکه اطلاع رسانی کشور
· اطلاع رسانی و ارائه آمارهای تولید شده